1. Avtalet

Avtalet består av dessa försäljningsvillkor, information som lämnas i beställningslösningen och eventuella separat avtalade villkor. Vid eventuell motstridighet mellan uppgifterna ska det som särskilt avtalats mellan parterna ha företräde, såvida det inte strider mot tvingande lagstiftning.

Avtalet ska även kompletteras med relevanta lagbestämmelser som reglerar köp av varor mellan näringsidkare och konsumenter.

2. Parterna i avtalet

Säljaren är Hudhelse Sweden AB, c/o Revideco AB, Sankt Eriksgatan 119, 11343 Stockholm, ordre@hudhelsenordic.no, tel +47 98266360, organisationsnummer: 559518-3905 och kallas i det följande för säljaren/säljarna.

Köparen är den konsument som gör beställningen och benämns i det följande som köparen/köparen.

3. Priset

Det angivna priset för varorna och tjänsterna är det totala pris som köparen ska betala. I detta pris ingår alla skatter och tillkommande kostnader. Tillkommande kostnader som säljaren inte före köpet har informerat köparen om skall inte bäras av köparen.

4. Avtalets ingående

Avtalet är bindande för båda parter när köparen har skickat sin beställning till säljaren.

Avtalet är dock inte bindande om det i säljarens erbjudande i beställningslösningen i webbutiken eller i köparens beställning har förekommit ett skriv- eller räknefel och den andra parten insåg eller borde ha insett att det förelåg ett sådant fel.

5. Betalning

Säljaren kan kräva betalning för varan från det att den har skickats från säljaren till köparen.

Om köparen betalar med kredit- eller betalkort kan säljaren reservera köpesumman på kortet i samband med beställningen. Kortet debiteras samma dag som varan avsänds.

Om betalning sker mot faktura kommer fakturan att ställas ut till köparen i samband med att varan avsänds. Betalningsfristen anges på fakturan och är minst 14 dagar från mottagandet.

Köpare under 18 år kan inte betala mot efterfaktura.

6. Leverans

Leverans anses ha skett när köparen, eller dennes ombud, har tagit varan i sin besittning. Normal leveranstid är 2-4 arbetsdagar.

Om leveranstid inte anges i beställningslösningen ska säljaren leverera varan till köparen utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter beställningen från kunden. Varan ska levereras till köparen om inte annat särskilt avtalats mellan parterna.

7. Risk för varorna

Risken för godset övergår till köparen när denne, eller köparens ombud, har mottagit det gods som levererats enligt punkt 6.

8. Rätt till avbeställning

Om inte avtalet är undantaget från ångerrätt får köparen häva köpet av varan i enlighet med ångerrättslagen.

Köparen ska meddela Säljaren om utnyttjande av ångerrätten inom 14 dagar från det att tidsfristen börjar löpa. Tidsfristen omfattar alla kalenderdagar. Om tidsfristen löper ut på en lördag, helgdag eller bankdag förlängs tidsfristen till närmaste arbetsdag.

Avbeställningstiden anses ha iakttagits om meddelande avsänts före fristens utgång. Det är köparen som har bevisbördan för att ångerrätten har utnyttjats och meddelandet ska därför vara skriftligt (ångerblankett, e-post eller brev).

Ångerfristen börjar löpa:

  • Vid köp av enstaka varor börjar ångerfristen löpa från och med dagen efter det att varan/varorna mottagits.
  • Om en prenumeration säljs eller om avtalet innebär regelbunden leverans av identiska varor löper ångerfristen från dagen efter det att den första försändelsen mottagits.
  • Om köpet består av flera leveranser löper ångerfristen från och med dagen efter det att den sista leveransen mottagits.

Ångerfristen förlängs till 12 månader efter utgången av den ursprungliga fristen om säljaren underlåter att innan avtalet ingås informera konsumenten om att ångerrätt föreligger och om ett standardiserat ångerformulär. Detsamma gäller vid underlåtenhet att lämna information om villkor, tidsfrister och förfaranden för utövande av ångerrätten. Om näringsidkaren lämnar informationen under dessa 12 månader löper ångerfristen ändå ut 14 dagar efter den dag då köparen tog emot informationen.

Om ångerrätten utövas ska varan återsändas till säljaren utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter det att meddelande om utövande av ångerrätten har lämnats. Köparen står för de direkta kostnaderna för återsändande av varan, om inte annat avtalats eller säljaren underlåtit att ange att köparen ska stå för returkostnaderna. Säljaren kan inte ta ut en avgift för köparens utnyttjande av ångerrätten.

Köparen får prova eller testa varan på ett ändamålsenligt sätt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion, utan att ångerrätten förfaller. Om provning eller testning av varorna går utöver vad som är försiktigt och nödvändigt, kan köparen bli ansvarig för varornas eventuella värdeminskning.

Säljaren är skyldig att återbetala köpeskillingen till köparen utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från det att säljaren underrättats om köparens beslut att utnyttja sin ångerrätt. Säljaren har rätt att hålla inne betalningen till dess att han/hon har mottagit varan från köparen eller till dess att köparen har uppvisat dokumentation på att varan har återsänts.

9. Försening och utebliven leverans – köparens rättigheter och tidsfrist för reklamation

Om säljaren inte levererar varan eller levererar den för sent i enlighet med parternas avtal och detta inte beror på köparen eller omständigheter på köparens sida, får köparen enligt reglerna i 5 kap. konsumentköplagen under omständigheterna hålla inne köpeskillingen, kräva fullgörelse, häva avtalet och/eller kräva ersättning av säljaren.

Vid påkallande av åtgärder på grund av avtalsbrott bör meddelandet av bevisskäl ske skriftligen (t.ex. e-post).

Fullgörelse

Köparen kan vidmakthålla köpet och kräva fullgörelse av säljaren. Köparen kan dock inte kräva fullgörelse om det finns ett hinder som säljaren inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle medföra så stor olägenhet eller kostnad för säljaren att den står i väsentligt missförhållande till köparens intresse av att säljaren fullgör. Om svårigheterna försvinner inom skälig tid, får köparen ändå kräva fullgörelse.

Köparen förlorar sin rätt att kräva fullgörelse om han eller hon väntar oskäligt länge med att framställa kravet.

Avbeställning

Om säljaren inte levererar varan vid leveranstillfället skall köparen uppmana säljaren att leverera inom en skälig ytterligare frist för fullgörelse. Om säljaren inte levererar varan inom tilläggsfristen får köparen häva köpet.

Köparen får dock häva köpet omedelbart om säljaren vägrar att leverera varan. Detsamma gäller om leverans vid avtalad tidpunkt var avgörande för avtalets ingående eller om köparen har informerat säljaren om att leveranstiden är avgörande.

Om varan levereras efter den extra tidsfrist som konsumenten har satt ut eller efter den leveranstidpunkt som var avgörande för avtalets ingående, måste ett krav på hävning göras gällande inom skälig tid efter det att köparen fick kännedom om leveransen.

Ersättning för skada

Köparen kan kräva ersättning för den skada som han eller hon har lidit till följd av dröjsmålet. Detta gäller dock inte om säljaren visar att förseningen beror på ett hinder utanför säljarens kontroll som denne inte skäligen kunde ha räknat med vid avtalstillfället, undvikit eller övervunnit följderna av.

10. Fel i varan – köparens rättigheter och reklamationsfrist

Om det föreligger fel i varan ska Köparen inom skälig tid efter det att felet upptäckts eller borde ha upptäckts meddela Säljaren att han eller hon kommer att åberopa felet. Köparen har alltid reklamerat i rätt tid om det sker inom två månader från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Reklamation kan göras senast två år efter det att köparen tog varan i sin besittning. Om varan eller delar av den är avsedd att hålla betydligt längre än två år är reklamationstiden fem år.

Om varan har ett fel och detta inte beror på köparen eller omständigheter på köparens sida, får köparen enligt reglerna i 6 kap. konsumentköplagen hålla inne köpeskillingen, välja mellan avhjälpande och omleverans, kräva prisavdrag, kräva hävning av avtalet och/eller kräva skadestånd av säljaren.

Reklamation till säljaren ska ske skriftligen.

Rättelse eller utbyte

Köparen kan välja mellan att kräva avhjälpande av felet eller leverans av en likvärdig vara. Säljaren får dock motsätta sig köparens krav om det är omöjligt att uppfylla kravet eller om det medför oskäliga kostnader för säljaren. Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid. Säljaren har i princip inte rätt att göra mer än två försök att avhjälpa samma fel.

Prisreducering

Köparen har rätt att kräva ett skäligt prisavdrag om varan inte avhjälps eller byts ut. Detta innebär att förhållandet mellan det nedsatta priset och det avtalade priset ska motsvara förhållandet mellan värdet av varan i felaktigt och avtalsenligt skick. Om det finns särskilda skäl för detta får prisavdraget i stället sättas lika med felets betydelse för köparen.

Hävning av köp

Om varan inte har avhjälpts eller omlevererats får köparen även häva köpet om felet inte är obetydligt.

11. Säljarens rättigheter vid köparens dröjsmål

Om köparen inte betalar eller fullgör sina övriga förpliktelser enligt avtalet eller lag och detta inte beror på säljaren eller omständigheter på säljarens sida, får säljaren enligt reglerna i 9 kap. konsumentköplagen under omständigheterna hålla kvar varan, kräva fullgörelse av avtalet, kräva hävning av avtalet och kräva ersättning av köparen. Säljaren får också, beroende på omständigheterna, kräva dröjsmålsränta, inkassoavgift och skälig avgift för ej uthämtat gods.

Fullgörelse

Säljaren kan hålla kvar köpet och kräva att köparen betalar köpeskillingen. Om varan inte har levererats förlorar säljaren sin rätt om han väntar oskäligt länge med att framställa kravet.

Hävning

Säljaren får häva avtalet om det föreligger en väsentlig betalningsförsummelse eller annat väsentligt avtalsbrott från köparens sida. Säljaren kan dock inte häva om hela köpeskillingen har betalats. Om säljaren sätter ut en skälig ytterligare frist för fullgörandet och köparen inte betalar inom denna frist, får säljaren häva köpet.

Dröjsmålsränta/inkassoavgift

Om köparen inte betalar köpeskillingen enligt avtalet har säljaren rätt att kräva dröjsmålsränta på köpeskillingen enligt lagen om dröjsmålsränta. Vid utebliven betalning kan fordran, efter föregående underrättelse, överlämnas till inkasso. Köparen kan då bli skyldig att betala avgifter enligt inkassolagen.

Avgifter för ej uthämtade ej förskottsbetalda varor

Om köparen underlåter att hämta obetalda varor får säljaren ta ut en avgift av köparen. Avgiften får inte överstiga säljarens faktiska kostnader för att leverera varan till köparen. Sådan avgift får inte tas ut av köpare under 18 år.

12. Garanti

En garanti som lämnas av säljaren eller tillverkaren ger köparen rättigheter utöver de rättigheter som köparen redan har enligt tvingande lagstiftning. En garanti innebär således inte någon inskränkning i köparens rätt till reklamation och anspråk vid dröjsmål eller fel enligt punkterna 9 och 10.

13. Personuppgifter

Personuppgiftsansvarig för insamlade personuppgifter är säljaren. Om inte köparen samtycker till annat får säljaren, i enlighet med personuppgiftslagen, endast samla in och lagra de personuppgifter som är nödvändiga för att säljaren ska kunna fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet. Köparens personuppgifter kommer endast att lämnas ut till andra om det är nödvändigt för att säljaren ska kunna fullgöra avtalet med köparen, eller i lagstadgade fall.

14. Tvistlösning

Reklamationer ska riktas till säljaren inom skälig tid, jfr punkterna 9 och 10. Parterna ska sträva efter att lösa eventuella tvister i godo. Om detta inte lyckas, kan köparen kontakta den norska konsumentmyndigheten för medling. Den norska konsumentmyndigheten kan kontaktas per telefon på 23 400 600 eller på www.forbrukertilsynet.no.

Europeiska kommissionens klagomålsportal kan också användas om du vill lämna in ett klagomål. Detta är särskilt relevant om du är konsument och bor i ett annat EU-land. Klagomålet lämnas in här: http://ec.europa.eu/odr.